ライフ イン スウェーデン

スウェーデンでの日々の雑感、旅行記、サッカー観戦記、などなど。

このエントリーを含むはてなブックマーク はてなブックマーク -

スポンサーサイト

上記の広告は1ヶ月以上更新のないブログに表示されています。
新しい記事を書く事で広告が消せます。

PageTop

電車「事故」続報

盗んだ電車、、続報

実は、22歳掃除婦さんは逮捕されてませんでした。この件で最初盗難だと非難したこちらのローカル鉄道会社は本人と家族にわびをいれてます。そして、「純粋な事故」として現在調査が進んでるとのことですが、現在も入院中の掃除婦本人は「何も覚えてない」と警察に対して話したとのこと。

夜中2時30分に偶発的に起きた事故だそうです。↓にこちらの新聞を貼りましたので、グーグル翻訳で興味のある人は内容を確認してください。

もっとはっきりしてからかこうかと思ったけど、掃除婦が今の所全く思い出せないそうなのでアップしました。

依然としてわからないのは。夜中2時30分に22歳の掃除婦が「勤務」していたのか、
夜勤として電車の運転席を掃除していたのか、それすらも情報として流れません。
なぜ、最初、鉄道会社も掃除婦が電車を盗んだ、と非難したのか。
なぜ、途中で事件が事故に変わったのか

なぜ、夜中に掃除婦が電車の運転席にいて、電車が「事故」で動き出したのか、

ということです。事故ならば掃除婦が覚えてなかろうが技術的にほぼ推測できるはずですけどね。
何か大切なことが報道されてないように感じます。
もし本当にこれらのことが何もわかってないのならば、面白い国ですね。



ふろく

22-årig städerska inte skyldig till tågolycka

Den 22-åriga kvinna som befann sig på det tåg som körde in i ett hus vid Saltsjöbanan i Sverige misstänks inte längre för brott,

\\\\
Städerska minns inget av tågkraschen

Under onsdagen talade polisen för första gången med den unga städerska som var på det tåg som kraschade i ett bostadshus i Saltsjöbaden. Hon minns dock inget och kan inte ge en klar bild av händelseförloppet, rapporterar TV 4 Stockholm.

Kvinnan vårdas ännu på sjukhus efter kraschen den 15 januari. Först anklagade tågoperatören Arriva och SL henne för stöld av tåget. Senare hävdes anhållandet när det kom fram att det sannolikt var en olycka.

/////
SL efter kraschen: Omöjligt att köra tåget av misstag

Om det inte inträffar några tekniska fel är det i praktiken omöjligt att köra tåg av misstag. Måndagsnattens olycka skulle inte ha kunnat inträffa, enligt SL:s vd Anders Lindström.

Klockan 02:30 på natten mot tisdagen kraschade ett tåg på Saltsjöbanan utanför Stockholm in i ett bostadshus. Tåget kördes av en städerska, som klämdes fast och skadades allvarligt i kraschen. Personerna som befann sig inuti huset klarade sig utan skador. Städerskan är anhållen misstänkt för allmänfarlig ödeläggelse.

– Det är en olycka som inte ska kunna inträffa. Det är därför som vi och Arriva nu tar detta mycket allvarsamt och ser över våra rutiner, vad vi kan göra både kortsiktigt och långsiktigt för att hindra den här typen av olyckor, säger SL:s vd Anders Lindström på en presskonferens på onsdagen.

Hur mycket själva olyckan kommer att kosta är i dag oklart. Men det rör sig om åtskilliga miljoner kronor enligt Lindström:
– Nu tittar jag på vårt ansvar i säkerheten som gäller infrastruktur, depåer, signalsystem samt vår relation till operatören.
Har förtroendet för entreprenören påverkats efter olyckan?
– Nej, jag har hög tillförlit för Arriva. De har tagit över från en tidigare operatör, så om det finns kulturer så kan man inte lasta andra för det. Jag vet att de tar allvarsamt på detta, säger Lindström.

Enligt SL är det praktiskt taget omöjligt att köra tåget av misstag. Föraren måste aktivt genomföra ett så kallat dödmansgrepp samt sätta i nyckeln för att starta tåget. Om det inte uppstår något tekniskt fel måste föraren aktivt köra tåget, annars stannar det.

Saltsjöbanan saknar i nuläget ett automatiskt kontrollsystem som skulle kunna begränsa hastigheten, ett så kallat ATC-system.
– Det är ett medvetet beslut att det inte finns där. Vi har intfört detta succesivt på de olika systemen och sedan har det varit en dialog med Saltsjöbanans utveckling och att införa detta system är komplext.

Anders Lindström ska nu se över säkerheten på Saltsjöbanan och ta fram en preliminär rapport till februari.
関連記事
スポンサーサイト

PageTop
| このエントリーを含むはてなブックマーク はてなブックマーク -

コメント


管理者にだけ表示を許可する
 

上記広告は1ヶ月以上更新のないブログに表示されています。新しい記事を書くことで広告を消せます。